Duurzaam kiezen voor duurzaamheid
Duurzaamheid staat vanaf 2023 in de kern van de strategie van Intergamma. Een interview met Laura Hendrickx (CFO) en Margreeth Pape (director Sustainability) over hoe dat is gekomen en wat dat teweeg brengt in een organisatie.
Laura: ‘Toen Margreeth twee jaar geleden bij haar binnenkomst begon over circulaire businessmodellen, moesten we de omslag in ons denken nog maken. Retail is van oudsher gericht op zoveel mogelijk verkopen, hoe past circulariteit daarin? Maar inmiddels weet ik dat duurzaamheid ons past als een handschoen. Het is letterlijk wat onze klanten aan ons vragen: ‘Hoe onderhoud ik mijn huis en meubelen zo goed mogelijk, zodat ze langer meegaan?’ Maar ook ‘Hoe isoleer ik mijn huis of breng ik mijn waterverbruik naar beneden?’. Wij hebben de producten én de kennis om ze daarbij te helpen. Duurzaamheid zit letterlijk in ons DNA.’

Margreeth: ‘Zo’n omslag in denken gaat geleidelijk en heeft tijd nodig, maar is daarna onomkeerbaar. Inmiddels herkennen we overal in onze organisatie kansen én krijgen we er energie van. Wij kunnen op meerdere vlakken waarde toevoegen. Door onze klanten te helpen minder te verbruiken en meer te hergebruiken. Maar ook door duurzame alternatieven te bieden voor onze producten én onze eigen bedrijfsvoering duurzamer te maken.”
Laura: “Als marktleider moeten we onze verantwoordelijkheid nemen en dat willen we ook. Maar de keuze voor duurzaamheid moet ook duurzaam zijn voor het bedrijf. Met andere woorden; moreel besef is goed, maar als je geen levensvatbaar business- model hebt, is het voor niemand goed. Niet voor je organisatie, je mensen, je leveranciers en de samenleving. Daarom hebben we twee jaar genomen om alles goed in kaart te brengen: hoeveel verbruiken we, waar zitten de verbeterstappen in onze keten en logistiek, wat kunnen we onze klanten bieden? Drie keer meten, één keer zagen, ook dát past in ons DNA.
Nu we dat inzichtelijk hebben, maken we het concreet. Onderschrijven we de SB- Ti-doelen, naar net-zero emissies in 2050. Investeren we in een duurzaam DC en verduurzamen we ons assortiment. Steken we veel energie in het helpen van onze klanten bij het verduurzamen van hun huis met instructies en de juiste producten. Ook de bewustwording in de samenleving werkt mee; iedereen ziet en ervaart dat grondstoffen en energie schaars zijn. We geloven daarom dat dit het moment is om duurzaamheid in de kern voor onze toekomstplannen te verankeren. En daar blijft het ook.”
Als marktleider moeten we onze verantwoordelijkheid nemen
Laura Hendrickx CFO
Margreeth: ‘Intergamma rapporteert vanaf dit jaar in lijn met de ESG-standaard. We willen onze beloftes natuurlijk zichtbaar nakomen. En daarover het échte verhaal vertellen, ons niet beter voordoen dan we zijn. Want ondanks alle goede intenties, ben je niet in één keer om. Onze klanten én de maatschappij houden ons scherp en zo hoort het ook. Zolang we maar toewerken naar diezelfde droom waarin duurzaam wonen voor iedereen in Nederland en België mogelijk wordt.
